Українська Українська English English
Гість [вхід] [реєстрація]
Карпатські стежки
Громадська організація Івано-Франківська регіональна фундація "Карпатські стежки"
Новини
Корисні посилання
Фотогалерея

Чому Нива була на Говерлі

Про те, що Нива-Шевроле їде на Говерлу, довідався з інформації, що була на сайті. Ми займались даним питанням відтоді, коли довідались про це. Точку зору "підкорювачів" можна почитати тут, а я спробую розповісти про це, виходячи з того, що сам за тиждень бував там 3 рази.

Перший раз ми піднялись туди в густий туман та дощ, що тільки повний варіят за таких погодних умов зможе піти туди. В сідловині під Говерлою із Закарпатського боку продовжувалась робота - монтувались лебідки, забивались штирі в ґрунт, протягувались альпіністські шнури. Тоді до вершини залишалось більше 800 м підйому (вірніше витягу), який машина долала 8 днів (~100м в день). До сідловини машина, вочевидь виїхала своїм ходом.

Про те, що ми виступаємо проти даної акції, її учасникам на той час було відомо і ще в дорозі до вершини я отримав декілька дзвінків від високопоставлених інституцій щодо відмови від боротьби за це. Тому нам не було відомо чим це може закінчитись для нас. Але хлопці виявились дуже веселими, хоча від запропонованого коньяку відмовились - спортсмени! Тоді ми зіграли варіята і пожартували, що йдемо на Петрос, хоча за годину повернулись тим самим шляхом.  З нашої сторони це була розвідка, тому по завершенні розмов ми залишили тільки свою візитку і пішли назад. Наступний дзвінок "зверху" застав нас вже в дорозі до Рахова.

Там трапилась нагода поспілкуватись з директором КБЗ та заступником міністра Мінприроди, що приїхав туди на перевірку, які в один голос заявили, що нічого зробити не можуть. І ще додали, що на території Закарпаття на той час існує 33 громадські організації екологічного напрямку і що тільки ми всі разом можемо то подолати. Держава виявилась безсилою захистити свій природоохоронний фонд! На розрекламований виїзд автомобіля на гору Говерла були отримані дозволи. Їх давали, потім анульовували, потім знову давали... і все це змахувало на великий фарс зі сторони органів влади Закарпаття, якій було то все одинаково.

Це мала зробити громадськість. Але пізніше виявилось, що ця громадськість теж існує тільки віртуально і в основному тоді, коли треба подаватись на отримання грантів від міжнародних донорів.

Свої враження від цієї першої поїздки я виклав в статті  на сайті Українські Карпати, яка викликала жваве обговорення.

Пробували ми також підключати знайомих народних депутатів, але виявилось що і вони не в силах побороти явище, коли це не стосується політики і за цим стоять просто гроші та чиїсь амбіції.

Наступною спробою було залучення преси. Мені вдалось переконати власкора одного з центральних телеканалів здійснити виїзд під Говерлу, але після того, коли першим питанням даного кореспондента до учасника заїзду було - "це ви той самий знаменитий...?" стало зрозуміло чим це може закінчитись. Зрештою репортаж не вийшов в ефір через купівлю часу в ньому відомою політичною силою.

Журналісти декількох інших видань пропонували поставити намети і зробити скандал чи то протистояння на вершині, щоб це змахувало на сенсацію, але по-правді сказати, готових жити в наметах набралось не більше 7-8 осіб і то не на весь час. Та й вийшли ми з того віку, щоб з палицями кидатись на машини.

З учасників даної експедиції тільки один її ініціатор мав поняття, що таке перебування в горах, інші зовсім не були готові до цього, адже більшість з них була вихідцями з Хмельниччини та центральних областей України. Раптова непогода ще більше забрала у них сил і більшість покинула дану експедицію ще до витягу машини на вершину. Розмови з ініціаторами акції переконали мене в тому, що вони такі ж варіяти як і ми, і втілюють власну ідею до кінця. Але лиш з тією різницею, що бракує їм свідомості зрозуміти, що якщо створюються природоохоронні території, то це, напевно ,не просто так комусь захотілось і, напевно, не варто так нехтувати цим. Але це їх біда, як і нашого суспільства в цілому, яке думає переважно про те, як вижити, а політики та бізнесмени, які це організували, - про задоволення свої амбіцій та гроші.

Прості учасники даної експедиції пообіцяли, що не залишать після себе жодних слідів перебування на даній території і в основному це було виконано, за винятком залишених біля колиби каністр з-під оливи.  Але тільки життя покаже, чи прийшла до них свідомість не робити таких речей в подальшому. Хочеться надіятись на це. Щодо високопоставлених осіб, то такої надії зовсім немає.

Постфактум.

Нива була на Говерлі і основні причини цього наступні:
1. Відсутність моралі та свідомості в суспільстві – в суспільстві без моралі закони не діють.
2. Три четверті території навколо гори Говерла є заповідними, але одна чверть належить держлісгоспу, що створює можливість для порушень. Саме ДЛГ нарівні з Рахівською РДА дав можливість цьому відбутись.
3. Дуже слабка екологічна свідомість наших громадян – як учасників акції так і місцевих жителів, які допомагали за гроші і безоплатно.
4. Неготовність окремих свідомих громадян реально боротись проти цього. Насправді протистояти даній акції були готові близько 8 осіб – інші висловлювали своє невдоволення тільки словами. Учасники акції ж насправді робили практичні кроки.
5. Преса готова була писати про це в основному заради скандалу. Навіть матеріали, які були відзняті, не попали в ефір через купівлю часу відомою політичною силою.

Дана подія констатувала незахищеність наших природоохоронних територій та безсилість керівництва даних структур перед грошовитими столичними „мішками”.
Амбіції хорошого, але малосвідомого хлопця з Тернопільщини були підкріплені рекламною акцією відомого автомобільного журналу і це разом показало безпорадність нашого суспільства перед цим.
Основний висновок після даної акції – ще не скоро буде в нас громадянське суспільство і не скоро будемо ми жити в європейській сім’ї, щоб нам про це не говорили політики.
Що самі собі зробимо, так і будемо жити.

Карта сайту © 2007 - 2018 Фундація "Карпатські стежки".
Будь-яке використання інформації чи фото з даного сайту